torsdag den 9. november 2023

Min egen gråsejler!

I går, 8/11, efter at have været en tur i Sæby besluttede jeg på vej hjem at køre forbi Stensnæs - især med det formål at få tjekket en masse ænder på havet i det blikstille vejr.

Velankommet til lokaliteten gik det hurtigt op for mig, at der blot var ret få ænder på havet. Mens jeg gjorde klar til at gå en lille tur i området, fik jeg pludselig øje på en sejler med det blotte øje ca. 100 meter inde over land. Jeg skyndte mig at fyre en masse fotos af.


Efter et par minutter, hvor fuglen holdt til i samme område, fik jeg bevæget mig hen til skopet, og fik fuglen fundet i dette. Nu kunne det let bekræftes, at det var en ung Gråsejler på baggrund af dragtkarakterer såsom generelt brunlig dragt og udflydende lysebrun hovedtegning med et velmarkeret isoleret øje. Et tjek af fotos viste endvidere de artskarakteristiske lyse mellemste dækfjer på undervingen (se overstående foto).

Gråsejleren sås gennem den næste halvanden times tid on-and-off (mest on) på varierende afstand. Da fuglen var tættest på i bedst lys i starten af obsen, lykkedes det mig at få noget digiscoping-video af den - se nedenfor.

Efter cirka tre kvarter stødte min far til, og ikke lang tid efter fulgte Lars Grøn. Da Lars ankom, begyndte det at regne, og fuglen forsvandt for os. Vi troede, at den var daffet mod øst på forkant af regnen, men efter lidt tid uden kontakt genfandt vi fuglen, som endte med at komme helt ind på klods hold i regnvejret, hvor det lykkedes at få nogle fede skud af dyret, se fx det øverste foto i indlægget, hvor regndråberne akkumuleres på dens hoved.

Som rosinen i pølseenden fulgte Henrik Læssøe, som var på vej hjem fra Skagen. Læssøe nåede akkurat at connecte med fuglen, som nu lå langt mod nord ude over klitterne. Her fik den selskab af en Landsvale. Klokken var nu 13.45 og jeg blev nødt til at fortrække til Aalborg grundet arbejdsmæssige forpligtelser, men fuglen forsvandt tilsyneladende mod nord kort efter, at jeg var smuttet.

Lars Grøn og min far kigger ind over strandengen ved Stensnæs. Her skal der sidde en Mongol- eller nok mere sandsynligt en Storpiber engang.

Havet var stort set blik, men kun få ænder sås.

Min far, Lars Grøn og Henrik Læssøe ser sejleren langt mod nord.

Dagens fugl er kun min anden i DK nogensinde, nøjagtig 18 år og én dag efter den første, som samtidig var NJ's første. En fugl, der blev fundet af RoC i Skagen. Gråsejler var følgelig også ny ædelart for undertegnede, og tillige en særdeles kærkommen addition, da jeg de ved invasionerne i 2020 og 2022 ikke har haft heldet med mig. Endvidere er det mit fjerde SU-fund i indeværende år, hvilket er yderst tilfredsstillende :-)

Fuglen ved Stensnæs er det 17. nordjyske fund og det blot andet væk fra vestkysten. Se nedenstående kort over nordjyske fund.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar