tirsdag den 31. oktober 2023

Uge 42 på Fanø

Uge 42 blev for mig og min families vedkommende tilbragt i sommerhus i Sønderho på Fanø.

Det var mit kun andet besøg på Fanø nogensinde. Det første besøg daterer sig helt tilbage til marts 2000, hvor jeg twitchede en Amerikansk Pibeand, som holdt til ved Næs Søjord.

Efter at have været semiaktiv flere af dagene (typisk et par timer om morgenen), stod torsdag den 19. oktober i fødselsdagens tegn, da min ældste søn Emil fyldte 10 år. Derfor blev morgenen tilbragt indendørs med fødselsdags-hygge, gaver samt boller og kakao. Det blev dog også til et kort, men hyggeligt besøg hos Søren Brinch inde i Sønderho, inden han skulle ud og vise sæler frem i den kraftige østenvind.
Sønnike havde bestilt hotdogs til aftensmad, hvorfor jeg over middag stævnede ud på indkøbstur til nordøen. Jeg valgte at køre langs stranden, hvor det hurtigt gik op for mig, at der var usædvanligt mange Dværgmåger ude over havet. Således talte jeg på tyve minutter cirka 105 hovedsageligt adulte fugle, der røg mod syd. Tællingen blev dog abrupt afbrudt, da en fløjlsand med tydelig næbknop pludselig tonede frem mellem bølgerne i mit skop. Fuglen var mestendels væk mellem bølgerne, men det lykkedes mig at få taget lidt video.

Efter et par kig mere var jeg sikker på, at det vitteligt var en Asiatisk Fløjlsand, der lå derude mellem få andre melanitta-ænder. Jeg sendte en videostill afsted mod Rømø til Mr. Duck Himself, Rasmus Strack, som venligt bekræftede bestemmelsen.
 
Bom! Syvende danske fund, første jyske fund siden 2014 og selvsagt ny art for Fanø!
 
I det nedenstående ses de tre videoer, som jeg fik af fuglen, inden den forsvandt for os i bølgerne.

Asiatisk Fløjlsand, 2K+ han, Pælebjerg, Fanø Strand, 19/10-2023. Collage af videostills.

Første mand på pletten var Kim Fischer, dernæst fulgte Søren Brinch og til sidst John Frikke. Alle fik set fuglen, som dog var svær at have med at gøre i de høje bølger. Fuglen sås også de efterfølgende dage, dog kun sporadisk og siden 23/10 er fuglen ikke meldt.

Asiatisk Fløjlsand har længe været en af mine target-ædelarter, og jeg har gennem årene tjekket titusindvis af fløjlsænder igennem på især Himmerlands østkyst. At jeg så skulle finde arten blandt under en snes fløjlsænder på Fanø, havde jeg ikke lige set komme....
Fejring af stejnegeri!

Ellers var ugen ret så præget af ikke al for godt vejr, således startede ferien med kraftig blæst fra vest, og sejlturen til Fanø lørdag aften den 14. oktober var en gyngende tur.
 
De næste dage bød også på ret kraftig blæst fra nordvest, hvilket ikke just var befordrende for trækket. For en nordjyde var der dog stadig pæne antal trækkende fugle; mestendels drosler og finker, således også enkelte Store Korsnæb og Ringdrosler.
 
Ellers bød ugen på lidt kratlusk og sporadisk trækobs i de følgende dage på et par Rødtoppede Fuglekonger, min seneste Digesvale nogensinde, 20 Landsvaler, en Lapværling, lidt Hedelærker, lidt Bjerglærker, et par Silkehaler, flere Bjergpibere samt ikke mindst en sen Lille Fluesnapper, der rastede i en sommerhushave på Lodne Bjerge.
Lille Fluesnapper, 1K, Lodne Bjerge, Sønderho, Fanø, 18/10-2023.

Bjergpiber, Gammeltoft Enge, Fanø, 18/10-2023.

Digesvale, Sønderho, Fanø, 18/10-2023.

Ringdrossel, Sønderho, Fanø, 15/10-2023.

Blå Kørhøg, 1K, Sønderstrand, Fanø, 15/10-2023. Fik kortvarigt pulsen op, da jeg synes, at den virkede meget orange, ustribet og mørkhovedet, men bryststribning og tegning i hånden udelukker hudsonius.

Gråmåge, 1K, Fanø Sydstrand, 16/10-2023. Fundet af Hans Schou Frederiksen.

Harekilling, Fanø, 17/10-2023. Der sås utrolig mange harekillinger på Fanø, det har jeg aldrig oplevet før andre steder på samme måde 😄

Emil og jeg fejrer Lille Fluesnapper, som gav 18 point i fuglebingo.

Solnedgang, Fanø Sydstrand.

Emil og Christian leger i klitterne ved Fanø Bad. Ingen mongoler kunne jokkes op i området.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar