tirsdag den 3. oktober 2023

Årets tredækkerhøst

En årligt tilbagevendende begivenhed i august er for mit vedkommende eftersøgning af Tredækker. Flere gange har jeg været så heldig, at det har kunnet kombineres med kortlæging af botaniske forhold, således fx sidste år, hvor jeg så fire fugle i Nørreådalen.

Også i år havde jeg feltarbejde i august nede i Viborg-området. I den forbindelse lykkedes det mig at finde en enkelt Tredækker sydøst for Kølsen-Skals Engsø, dvs. i Skals-ådalen vest for Løgstørvej. Fuglen lettede fra en ret våd mark, sammen med ca. et dusin Dobbeltbekkasiner. Et par dage senere havde Thomas Buus to fugle på samme mark.

Tredækker, Skals Ådal mellem Løgstørvej og Hjarbæk Fjord, 23/8-2023.

Marken, hvor Tredækkeren sås 23/8.

Den 29/8 tog jeg med KBC og Fredrik Busk ned til Volsted Kær, som i flere år har været et af de bedste steder i landet til arten. I al ydmyghed skal det nævnes, at jeg selv opdagede lokaliteten tilbage i 2015. I løbet af halvanden time fik vi flushet tre fugle, som alle sad på samme mark lidt øst for modelflyve-pladsen.

Tredækkere, Volsted Kær, Støvring, 29/8-2023.

Marken med de tre Tredækkere.

Svedig KBC.

To dage forinden, 27/8, havde jeg om aftenen set en enkelt Tredækker samme sted, dog så sent, at det ikke lykkedes med foto. Jeg valgte at blive efter mørkets frembrud for at se om jeg kunne lyse en Tredækker frem. Det lykkedes ikke, men da det blev mørkt myldrede det frem med Dobbeltbekkasiner, se således nedenstående video.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar