mandag den 22. juni 2020

Steppeørn over Aalborg

Jeg har modtaget nedenstående fra Anders Brinkmann ovenpå hans flotte fund af Steppeørn over Aalborg for en uges tid siden.
 
STEPPEØRN OVER AALBORG
EN HELT ALMINDELIG ARBEJDSDAG PÅ TEGNESTUEN, HVOR OPGAVERNE HOBEDE SIG OP OG HØFEBEREN VAR VED AT TAGE LIVET AF MIG, ÆNDREDE SIG PLUDSELIG RADIKALT, DA EN MAJÆSTETISK ØDEMARKSFUGL TRAK IND OVER BYEN.

16. juni 2020 kl. 14.25
Med hovedet begravet i plantegninger og koter kunne jeg pludselig fornemme en flok måger, der galpede voldsomt op udenfor. Det gjorde de også forleden dag, men da skyldtes det blot, at de var oppe at toppes over et halvt franskbrød. I dag lød deres skrål anderledes. Jeg kiggede ud af det nærmeste vindue og fik straks øje på en prominent ørnesilhouet, der kredsede rundt på himlen omkranset af måger og kragefugle. Der var ingen tvivl om, at det var en af de giftige ørne, da armen syntes lang og markant uden at være havørnebred, og hånden var skarpt afsat fra resten af vingen med meget tydelige fingre.

Jeg fik straks fat i kamera og kikkert. Selvfølgelig var det netop i dag, jeg skulle fotografere mine kollegaer til firmaets nye hjemmeside, hvorfor 50-milimeteren endnu sad på kamerahuset. Men den blev hurtigt udskiftet med telelinsen, hvorefter jeg stormede ned af trappen fra anden sal.
 
Ude på parkeringspladsen fik jeg øje på ørnen lige oppe over hovedet på mig. Jeg tjekkede den først i kikkert. Det lyse vingebånd gennem armen lod ingen tvivl tilbage: det var en klokkeklar Steppeørn! Adrenalinen pumpede løs på alle kedler, mens jeg forsøgte at bevare fatningen. Heldigvis havde jeg – forudseende nok – indstillet kameraet på vej ned af trappen, hvorfor jeg straks kunne skride til dokumentationsdelen.
 

Herefter skulle ørnen meldes ud. Jeg havde dog efterladt min telefon oppe på kontoret. Så i fuldt firspring forcerede jeg trappen, greb min telefon og fik stakåndet meldt fuglen ud på Zello, mens jeg stormede ned ad trappen igen.
 
Tilbage på parkeringspladsen var ørnen nu gledet længere mod syd og hang nærmest over Hvilehøj. Det blev dog desværre det sidste, jeg så til fuglen. For da jeg ville melde ørnens nye position ud, tabte jeg den af syne. Trods intens afsøgning af himmelrummet lykkedes det mig ikke at genfinde dette pragteksemplar af en ørn. Kun et par våger hang tilbage på himlen.
 
ET SLIDT BEKENDTSKAB
Da jeg efterfølgende kiggede billederne igennem, forekom fuglen mig noget bekendt. Det var en laset fætter med usymmetrisk hale og flere markante hak i vingen. Sammenholdt med det ubrudte, hvide vingebånd grundet flere generationer fjer, var der formentlig tale om en 3K-fugl. Ganske lig den Steppeørn, der blev fundet af Anni og Peter Nielsen i Skagen i slutningen af maj, og som jeg også havde været heldig at stifte bekendtskab med under et weekendophold på Skagen Fuglestation for et par uger siden.

Den pågældende fugl blev senest set i Skagen 7. juni. I DOFbasen foreligger der en observation fra Råbjerg Mose fra 9. juni, som sandsynligvis har været pågældende Steppeørn.
 
LIDT AF ET FUND 
Tilbage på kontoret morede mine kollegaer sig vældigt over optrinnet. Men da de så billederne af den imponerende ørn, blev de alligevel noget duperede. Kort efter meldte jeg fuglen ud på den lokale Aalborg-tråd 9000 BirderBoy$$$”, hvor benovelsen heller ikke var til at tage fejl af. Se bare udsnit fra tråden herunder.
 
Lige fra jeg så ørnesilhouetten første gang, var jeg godt klar over, at jeg havde gang i noget stort. Men det var alligevel først, da eftermeldingerne begyndte at tikke ind, at det sådan rigtig gik op for mig. Rune Sø kunne bl.a. berette, at det var art nr. ca. 314 for Aalborg Kommune, og altså dermed ny art for kommunen. Asger Lykkegaard supplerede op og mente, at det nok var det tredjesjældneste fund for selve Aalborg By. Kun overgået af Gåsegribbene i 2016 og det helt vanvittige fund af en Guldspætte i 1972.
 
 
TILBAGE I SKAGEN
Med udgangspunkt i de to punkter, hvor jeg så Steppeørnen – først over Gasværksvej og efterfølgende syd herfor over Hvilehøj – konkluderede jeg, at fuglen nok var på vej syd over. Men jeg blev ærligt talt lidt overrasket, da ørnen dagen efter blev meldt ud fra Skagen igen. En flyvetur på godt og vel 80 km i ren fugleflugt og så inden klokken overhovedet havde slået 12. Var ørnen overhovedet trukket syd eller havde den måske blot gjort trækforsøg over Limfjorden?
 
 
STORE VINGEFANG OVER AALBORG
Vi har set det før: Rovfugle der vender rundt, når de rammer Limfjorden. Nok er fjorden ikke særlig bred, men det er åbenbart nok til, at de store vingefang lige tænker sig om en ekstra gang, inden de passerer fjorden. Gåsegribbene i 2016 nåede fx ikke længere end til Aalborg, inden de vendte om og gik retur ned gennem Jylland. Personligt har jeg set det med Mosehornugle og Hvid Stork, der kommer syd fra, kredser et par gange, når de rammer Limfjorden og herefter fortsætter mod nordøst langs sydsiden af fjorden, så langt de kan komme.
 
Også på efterårstrækket fulgte jeg engang en Rød Glente, der trak syd langs nordsiden af fjorden. Da den ramte Nørresundby, gik den lidt retur og passerede så fjorden omkring Limfjordstunnelen. Altså det sted, hvor fjorden er forholdsvist smallest.
 
Rent vejrmæssigt forekom dagens Steppeørn lidt usædvanligt i forhold til de forrige fund af sjældne rovfugle over Aalborg. Gåsegribbene og den Lille Skrigeørn, der begge blev fundet i 2016, blev nemlig observeret i forbindelse med en østenvindsperiode, hvorimod Steppeørnen blev set på en dag med jævn nordvestenvind. Et vejrforhold, der dog underbygger teorien om, at ørnen nok var på returtræk ned gennem Jylland, før den så vendte om og endte i Skagen igen dagen derpå.
 
 
MIN FØRSTE ÆDEL-SU-ART
Steppeørnen udgør det 30. (eller 31.?) fund af arten i Danmark og det 9. fund for Nordjylland. Denne dag var jeg bare på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Og jeg skal da være ærlig at indrømme, at jeg ikke havde forventet, at det var mens, jeg var på arbejde! Men jeg fulgte heldigvis min intuition, da jeg hørte en flok alarmerende måger, og sådan formåede jeg altså, at ædle min første SU-art. En helt almindelig arbejdsdag forvandlede sig pludselig til en uforglemmelig hitdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar